در حال بارگذاری ...
در تالار شمس عطار اردبیلی:

علی نیکزاد به تماشای تمرین نمایش«شاه اسماعیل» نشست

علی نیکزاد نماینده مردم شهرستان های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با حضور در تالارشمس عطار اردبیلی به تماشای تمرین نمایش«شاه اسماعیل» نشست.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان اردبیل، علی نیکزاد نماینده مردم شهرستان های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با حضور در تالارشمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل با جمعی از هنرمندان تئاتر استان اردبیل دیدار و از نزدیک در جریان تولید و آماده سازی نمایش«شاه اسماعیل» قرار گرفت.وی در این نشست با ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان تئاتر استان، با اشاره به پیشینه مذهبی، تاریخی و فرهنگی اردبیل، نقش سلسله صفویه را در تثبیت تشیع در ایران و اتحاد و همدلی اقوام مختلف ایرانی مهم خواند و با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: «صفویه دو کار مهم ملی و مذهبی برای کشورمان انجام داده که برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد بود.»

وی با بیان اینکه تبیین خدمات و شایستگی های خاندان صفویه در خدمت به ایران و اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود:«این موضوع و سوژه ای که شما هنرمندان عزیز اردبیل با زبان هنر به آن پرداخته اید، جای قدردانی دارد.»

علی نیکزاد با اعلام اینکه با زبان هنر بویژه هنر نمایش می توان هنر ماندگار شاه اسماعیل صفوی را در اتحاد و یکپارچگی ایران و تثبیت تشییع به زیبایی برای نسل آینده نشان داد، اظهار داشت: «تمدن و پیشرفت یک ملت و جامعه را با نفت و ساختمان نمی شناسند. یک جامعه متمدن را با فرهنگ آن می شناسند.»

وی با تاکید بر جایگاه و اهمیت فرهنگ، گفت:«فرهنگ، موضوع و امر مهمی است که باید پیشینه و گذشته آن را پیدا کرد و برای ترویج آن تلاش کرد.»

نماینده مردم شهرستان های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه همواره به هنرمندان و پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان اردبیل احترام ویژه ای قائل بوده و هستند، با اشاره به اقدامات انجام شده برای هنرمندان استان، احداث مجتمع مسکونی برای هنرمندان شهرستان اردبیل را گامی مهم در تکریم هنرمندان تلاشگر عنوان کرد و افزود:«تکمیل تالار شهر اردبیل از محل ماده 55 میسر و امکان پذیر است و اگر مسئولین استان عنایت و همت داشته باشند و پروانه آن صادر شود، با اختصاص 150 میلیارد تومان از این محل به مرحله تکمیل و تجهیز خواهد رسید که با پیگیری هایی که در جریان سفر ریاست محترم جمهوری به استان خواهیم داشت، با تخصیص یک صد میلیارد تومان دیگر، شاهد تجهیر و تکمیل این پروژه خواهیم بود.»

وی با اعلام اینکه آماده است تا برای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در کنار هنرمندان استان باشد، برای تبدیل تالار بیضای اردبیلی به تئاتر شهر قول مساعد پیگیری داد.

سعید نوریان، علی حسن زاده، صمد واحدی زاده و خداوردی خسروی از فعالین و پیشکسوتان تئاتر استان در این نشست هم با اشاره به نقش و جایگاه تئاتر، ضمن تاکید بر حمایت از هنرمندان استان، خواستار اختصاص تالار بیضای اردبیلی بههنرمندان برای تبدیل این مجموعه به تئاتر شهر اردبیل شدند.

علی نیکزاد پس از تماشای تمرین نمایش«شاه اسماعیل» از اعلام حمایت برای تولید و اجرای این نمایش خبر داد.

نمایش«شاه اسماعیل» که پیش از این از جشنواره بین المللی تئاتر فجر جوایز ارزشمندی کسب کرده و منتخب نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی جایزه ایوب آقاخانی و یازدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی است، روایتگر آخرین شب حیات شاه اسماعیل صفوی است. شاه اسماعیل لشگر عظیمی فراهم آورده تا به عثمانی حمله کرده و انتقام شکست چالدران را بگیرد. از طرفی اسرای ایرانی دربند عثمانی به رهبری همسر شاه شورش کرده و عثمانی را از درون تحت فشار قرار داده اند و این زمانی است که سلطان عثمانی فوت کرده و اتحادیه‌ایی از اروپاییان به آن کشور یورش آورده‌اند. طبق برآوردها همه چیز آماده است تا شاه اسماعیل استانبول را فتح کند اما شیخی به او یادآور می شودکه اقدام او باعث خواهد شد بیت المقدس به تسخیر وارثان صلیبیان در آید و خونهای بسیاری ریخته شود و این خلاف خواسته خداوند است. همه یاران اسماعیل عصیان می کنند تا او را به جنگ وادارند اما او ترجیح می دهد از خواسته های خود( انتقام و آزادی همسرش از بند عثمانی) بگذرد تا خون مردمان بیگناه ریخته نشود. از هول این انتخاب سخت می میرد ... خبر به عثمانی می رسد و پاس انساندوستی او اسرای ایرانی را آزاد می کنند.
این نمایش که نوشته علی حسن زاده است و پیش از این به کارگردانی غریب منوچهری در جشنواره های بین المللی تئاتر فجر و تئاتر رضوی حضور موفقی را تجربه کرده و در شهرهای مختلف استان به اجرا درآمده است، توسط علی حسن زاده به زبان ترکی در حال آماده سازی برای اجرای عمومی است.
غفور ملکی،صمد واحدیزاده، علی دانش، خداوردی خسروی،محمدرضا خدایی، لیلی نظری،نسترن اکبر زاده، سعید موسوی و جمعی دیگر از هنرمندان تئاتر اردبیل برای این نمایش ایفای نقش می کنند. بهرام رجبعلی زاده، رحیم پرواسی، فاطمه اوجاقی و کیوان باقلاچی هم به عنوان آهنگساز، طراحان گریم و دکور علی حسن زاده را در اجرای این نمایش همراهی خواهند کرد. این نمایش در شهرهای اردبیل و تبریز اجرای عمومی خواهد داشت.




مطالب مرتبط

در نشست هماهنگی جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان مطرح شد

رویدادی برای ارتقاء فرهنگ شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد و گرمی
در نشست هماهنگی جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان مطرح شد

رویدادی برای ارتقاء فرهنگ شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد و گرمی

در نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی بیست‌ودومین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان، این رویداد بسیار با اهمیت خوانده شد که فرهنگ عمومی شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد و گرمی را ارتقاء داده است.

|

نظرات کاربران