در حال بارگذاری ...
یادداشت ایرج افشاری اصل برای سی و یکمین جشنواره تئاتر استان اردبیل

جشنواره تئاتر استان اردبیل در حد و قواره یک جشنواره موفق و باکیفیت

ایرج افشاری اصل که به عنوان داور در سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل حضور داشت، در یادداشتی از این رویداد به عنوان جشنواره‌ای موفق و با کیفیت یاد کرده است.

ایران تئاتر، اردبیل، سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل با اجرای 19 نمایش در دو بخش صحنه ای و خیابانی،23 تا 26 آبان در اردبیل برگزار شد. در این رویداد مهم تئاتری استان،  ایرج افشاری اصل، مدرس دانشگاه و مراکز علمی و هنری، نویسنده و کارگردان شناخته شده تئاتر و پژوهشگر حوزه هنرهای نمایشی به عنوان داور در ترکیب هیئت داوران حضور داشت. آنچه در پی می آید یادداشت این هنرمند تئاتر کشور درباره برگزاری سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر استان اردبیل است.

در متن این یادداشت آمده‌است:
«سی و یکمین جشنواره تئاتر استان اردبیل در حد و قواره یک جشنواره موفق و باکیفیت

جشنواره سی و یکم تئاتر استان اردبیل از برخی لحاظ قابل بررسی است که عمده موارد آن به شرح ذیل است:
۱- پس از چندین دوره جشنواره های بی رمق اخیر، این دوره گروه ها با تمام توانشان در جشنواره حضور پیدا کرده بودند و این امر باعث شده بود که تعداد آثار باکیفیت و قابل دفاع بیشتر شود.
۲- استقبال خوبی از سوی تماشاچیان برای اجراها صورت گرفته بود.
۳- ستاد اجرایی پرتوان و مجربی سعی در ارتقای کیفیت برگزاری جشنواره داشتند.
۴- انگیزه های بالای گروه های نمایشی، هیأت انتخاب را مجاب کرده بودند که آثار بیشتری را انتخاب کنند. ۱۳ اثر در بخش صحنه ای و ۶ اثر در بخش خیابانی برای استان اردبیل آمار شگفت انگیزی است.
۵- آثار زیاد و قابل دفاعی از شهرستان های استان در جشنواره حضور داشتند. حضور گروه هایی از خلخال، گرمی، بیله سوار، مشگین شهر شاهدی بر این مدعاست و از میان  کل ۱۹ اثر استان، نزدیک به پنجاه درصد آثار از شهرستان های استان بودند. ۹ اثر از ۲۹ اثر آمار خوب و عادلانه ای است.
۷- دبیر جشنواره پا به پای همه هنرمندان و ستاد اجرایی و حتی بعضی مواقع بیش از آنها تلاش می کرد تا جشنواره آبرومندانه ای برگزار شود، چرا که سعید نوریان خود خاک صحنه خورده و سبقه پر و پیمان تئاتری دارد.
۸- در مراسم اختتامیه اتفاقات خوب و خوشحال کننده ای در اردبیل افتاد، رئیس شورای شهر اردبیل قول داد تا آخر سال یک سالن بلک باکس مجهز را تحویل هنرمندان تئاتر بدهد که قطع یقین این اتفاق تأثیر چشمگیری در رشد و پیشرفت تئاتر اردبیل خواهد گذاشت، البته به شرطی که سالن چند منظوره نشود و تمام و کمال در اختیار انجمن نمایش استان قرار بگیرد.
۹- کیفیت برخی از کارها آنقدر بالا بود که ناخودآگاه تو را وامی داشت که حضورش را در مرحله کشوری جشنواره تئاتر فجر ببینی و قطعا گروه و یا گروهایی از استان اردبیل را خواهیم دید و به جرأت می توان بخشی از جوایز را در دستان تئاتری های استان اردبیل از حالا دید.
۱۰- تئاتر همچنان در مقوله فرهنگ چاره ساز است و جادوی آن را چندین و چند بار در طول برگزاری با چشمان خود دیدم. زمانی که تماشاچی را از زمین می کند و سحرآسا به دل نمایش ها می برد، یا زمانی که با گروهی از کودکان و نوجوانان، آسیب ها و بحران ها را روی صحنه ترسیم می کرد، یا با استفاده از ظرفیت های فرهنگ بومی، بلاواسطه در گوشه ای از خیابان با تماشاچی ارتباط برقرار می کرد و لحظاتی لبخند بر لب مخاطب می نشاند و لحظاتی اشکش را در می آورد و لحظاتی او را به فکرفرو می برد و... همه از قدرت جادوی تئاتر بهره می برد.
۱۱- حس همدلی گروه ها در کنار رقابت هایشان مشهود بود.
۱۲- موضوع نمایش ها، ژانر و گونه ها، شیوه های اجرایی و سبک و سیاق ها از تنوع زیادی برخوردار بودند. در این دوره از جشنواره هم نمایش روحوضی می دیدی، هم نمایش تربیتی پداگوژیک، هم نمایش تاریخی مدرن، هم نمایش تاریخی و بومی، هم نمایش دفاع مقدس، هم نمایش ابزورد، هم نمایش روایی مبتنی بر خاطره، هم نمایش مذهبی سنتی با سفر به گذشته و هم نمایشی با سفر به آینده و خلاصه اینکه رنگین کمان و شهر فرنگی از نمایش های متنوع و....
۱۳- نظم خوبی در جشنواره حاکم بود و حاشیه های کمتری وجود داشت و هرچه بود متن بود و اصل ماجرا.
۱۴- همان‌قدر که پیشکسوتان باصلابت در جشنواره ظاهر شده بودند، حضور جوانان و نوجوانان حیرت انگیز بود و نتایج آرا نوید از فردای بهتر تئاتر استان اردبیل می‌داد.
۱۵- هرچند زنجیره فرآیند تولید تئاتر، آموزش، پژوهش و آفرینش است، به نظر می رسد که بایستی در استان اردبیل به آموزش و پژوهش بیش از این بها داد.
۱۶- اهمیت ویژه به شیوه های اجرایی دادن، تئاتر اردبیل را متحول خواهد کرد.
۱۷- تئاتر استان اردبیل  به حامی، بودجه، اعتبار و فضای بیشتری نیاز دارد.
۱۸- در کل تئاتر استان اردبیل در مرحله استانی نمره خوبی می گیرد و این امر خبر از فردای روشن و دلچسبی برای تئاتر استان اردبیل می دهد.
دستمریزاد به همه خانواده شریف و زحمتکش تئاتر استان، مردم خوب و هنردوست استان، حامیان جشنواره، ستاد اجرایی بی نظیر و دبیر زحمتکش و مجرب و دغدغه مند جشنواره که مدیریت سطح بالایی را از خود به نمایش گذاشت.
با نگاهی به وضعیت حال و اکنون تئاتر استان اردبیل می توان آینده ای روشن برای تئاتر استان ترسیم کرد و بر اساس شواهد و قرائن می توان پیش بینی کرد که در آینده از تئاتر استان اردبیل بیشتر خواهیم شنید.

ایرج افشاری اصل(نویسنده، پژوهشگر، مدرس و عضور هیئت داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر استان اردبیل)»




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با هیئت داوران سی و یکم جشنواره تئاتر استانی اردبیل عنوان شد:

آینده روشن تئاتر استان اردبیل
در گفت‌وگو با هیئت داوران سی و یکم جشنواره تئاتر استانی اردبیل عنوان شد:

آینده روشن تئاتر استان اردبیل

ایرج افشاری اصل، حسن عابدی و فرزاد تقی لر اعضای هیئت داوران دوره سی و یکم جشنواره تئاتر استانی اردبیل با اشاره به حضور آثار قابل تامل در این رویداد تئاتری، آینده روشنی برای تئاتر استان اردبیل متصور شدند.

|

محمد حمزه عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استانی اردبیل:

نمایش، تجسم عینی زندگی است
محمد حمزه عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استانی اردبیل:

نمایش، تجسم عینی زندگی است

محمد حمزه زاده، نویسنده، کارگردان و بازیگر نام آشنای کشور که در سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل به عنوان عضو هیئت انتخاب، حضور داشت، با تاکید بر اینکه نمایش، تجسم عینی زندگی است، رسالت هنر نمایش را، تحقق روابط انسانی براساس موازین مذهبی و شعور دینی عنوان کرد.

|

با انتخاب 5 نمایش در دوبخش خیابانی و صحنه‌ای

سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استان اردبیل به کار خود پایان داد
با انتخاب 5 نمایش در دوبخش خیابانی و صحنه‌ای

سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استان اردبیل به کار خود پایان داد

آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل برگزار و 2 نمایش خیابانی«اعتبار» و «ترسه یول» در بخش خیابانی و نمایش های «اخته»، «رژیسور» و«1320» در بخش صحنه‌ای به عنوان نمایش‌های برگزیده این جشنواره برای حضور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور معرفی شدند.

|

نظرات کاربران