در حال بارگذاری ...
در روز اول جشنواره مرزداران:

5 نمایش از استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی اجرا شدند

روز اول دومین جشنواره تئاتر مرزداران شاهد اجرای ۵ نمایش از شهرستان های بیله سوار، مشگین شهر، پارس آباد و مرند بود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان اردبیل، در نخستین روز از دومین دوره جشنواره منطقه ای مرزداران، 5 نمایش «1320»، «عتیقه»، «عشق با طعم خردل»، «سئوگی» و «بی نهایت رفتن» در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی از شهرستان های بیله سوار، مشگین شهر، پارس آباد و مرند اجرا شدند.

نمایش«1320» اولین نمایشی بود که در روز اول این رویداد نمایشی در سالن تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی(ره) شهر مرزی بیله سوار مغان اجرا شد. این نمایش را یوسف دادجو نوشته و کارگردانی کرده و در آن محسن شاهی، آی‌سان کاری، مهدی عبادی، مسعود گوزلی، فرهان شهبازی، محمد رضا پورعلی، مهدی باوفا و یوسف دادجو  ایفای نقش کردند. این نمایش که کار گروه تئاتر باربد شهرستان بیله سوار است، روایت شجاعت و رشادت های شهید  ابوالفضل مجرد فراقی در سوم شهریورماه سال 1320 در شهر مرزی بیله سوار است که تا آخرین نفس از خاک این مرز پرگهر در برابر تهاجم سربازان شوروی دفاع کرده و به شهادت رسیده است.

مهدیس گوزلی، سید رسول فاطمی، فاضل کاظمی، مهدی سیفی، المیرا دادخواه، آیسان کاری، منصوره صابر، علیرضا عبادی، جابر رستمی زاده، محمدرضا باوفا، ابوالفضل نجفی، علی ابره، ابراهیم دانا، زهره کهن دل، نعمت کهندل، سینا خانی و جابر فتحی بیله سوار عوامل اجرایی و فنی این نمایش هستند.

هنرمندان مشگین شهری هم در این روز نمایش«عتیقه» را در بخش خیابانی این جشنواره برای هیئت داوران، هنرمندان، گروه های نمایشی و علاقه مندان به هنرهای نمایشی اجرا کردند. در نمایش خیابانی «عتیقه» هم که نوشته پژمان شاهوردی و کار پویا حمیدی است، شعله جعفری و مبینا آقابالازاده ایفای نقش کردند. این نمایش روایت دختر است که دختر از روی ناچاری و برای تامین دارو و درمان پدر جانبازش، مجبور به فروش جهیزیه خود می‌شود. مادر مخالف این کار است و دخترش را متقاعد می‌کند که ...

سومین نمایشی که در روز اول دومین جشنواره تئاتر مرزداران اجرا شد، نمایش«عشق با طعم خردل» کاری دیگر از گروه تئاتر باربد بیله سوار بود. «عشق با طعم خردل» نوشته محمد رضا عبادیانی و کار آیسان کاری است. در این نمایش آیسان کاری داستان زندگی و عشق روژان را در جریان هشت سال دفاع مقدس بازگو می کند. هومان حیدری، محمد نجفی، ماهنی حیدری، آراز قلیوند،  حسین نورزوززاده، یوسف دادحو، المیرا حسن پور، جابر رستمی زاده، محمد رضا باوفا، مسعود گوزلی، محسن شاهی، سید رسول فاطمی و سینا خانی عوامل اجرایی این نمایش بودند.

هنرمندان شهرستان مرند هم در این روز نمایش«سئوگی» را در بخش خیابانی اجرا کردند. نمایش خیابانی «بیز اوچ نفر» به نویسندگی محمد یوسفی زاده و المیرا منظری با بهره گیری از آئین های خطه آذربایجان و البته بدون استفاده از کلام، داستان ۳ تن از شهدای مرزبان را روایت می کند که سال ۱۳۲۰ با مقاومت در برابر نیروهای روسی، از خاک ایران زمین دفاع می کنند و ... برای این نمایش، امیر علی کاظم پور، امیررضا کاظمی، مهدی نیایی فر، حمید حیدری، عباس پاسبانی، مهدی ابراهیمی، رقیه زینی، الهه طباخی، حلیا نوبهاری، پرنیان علیزاده، ملیکا عدل طلب و مهدیس نان پزی بازی کردند و حمید حمیدی، علی اصغر مونس خواه، محمد یوسفی زاده، محمد علیپور، امید عبدالهی، فرشید جعفری، ابوالفضل اجاق پور محمودی و حست رستمی به عنوان مشاور کارگردان، دستیار کارگردان، طراح لباس و فضا، موسیقی، اجرا و ساخت دکور و طراح پوستر و بروشور، المیرا منظری را در اجرای این نمایش همراهی کردند.

آخرین نمایشی که در این روز و در سالن تئاتر مجتمغ فرهنگی و هنری امام علی(ع) شهر مرزی بیله سوار اجرا شد، نمایش«بی نهایت رفتن» کار هنرمندان تئاتر پارس آباد به نویسندگی عارف مهتاب، کارگردانی یاشار منوچهری و بازیگری نسرین هوشیار بود. این نمایش داستان زندگی زنی است که مجبور می شود برای فرار از ازدواج تحمیلی به آب بزند و به آن سوس رود ارس برود. او در کشور غریب به سیبری تبعید می شود و ...

حسن جباری، علی خان زاده، قدرت کریم زتده، یاشار منوچهری، روژینا افشاری، امین نوروزی، داریوش شاه نظر، رضا اسدالهی، محمد علی چارسا، محمد معین نوروزی، محمد رضا شاه نظر، توحید قهرمانی، امید محمودی، میثم حبیب پور، محمد منوچهری، فرشید سلامت، زهرا پاسبان، بهمن محیزی، مهناز دلشاد،  محمد رضا نریمان، حابر شیری و رادان منوچهری در اجرای این نمایش به عنو.ان عوامل اجرایی حضور داشتند.

در اولین روز دومین دوره جشنواره منطقه ای تئاتر مرزداران با حضور ایرج افشاری اصل، کارگاه جامع تئاتر برای هنرمندان شرکت کننده در جشنواره برگزار شد.

 

 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور مطرح کرد:

جشنواره تئاتر مرزداران رویداد تئاتری منحصر به فرد است
مدیرکل هنرهای نمایشی کشور مطرح کرد:

جشنواره تئاتر مرزداران رویداد تئاتری منحصر به فرد است

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست با مسئولین استانی و شهرستانی در بیله سوار با اشاره به قابلیت های جشنواره تئاتر مرزداران، جشنواره تئاتر مرزداران را منحصر به فردترین و خاص‌ترین رویداد تئاتری در دنیا با موضوع مرز و مرزداری دانست.

|

از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی

اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش پارس آباد منصوب شدند
از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی

اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش پارس آباد منصوب شدند

با معرفی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان و با صدور ابلاغ های جداگانه‌ای توسط مدیرکل هنرهای نمایشی، اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش شهرستان پارس آباد منصوب شدند.

|

نظرات کاربران