در حال بارگذاری ...
با بدرقه هنرمندان و هنردوستان

رحیم پرواسی در آرامستان قاسمیه اردبیل آرام گرفت

آیین بدرقه رحیم پرواسی طراح و چهره پرداز تئاتر، سینما و تلویزیون در آرامستان قاسمیه شهر اردبیل برگزار شد و این هنرمند نام آشنا برای همیشه آرام گرفت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در اردبیل، ‌آیین بدرقه و تشییع رحیم پرواسی چهره‌پرداز و گریمور نام‌آشنای تئاتر، سینما و تلویزیون، 15 اردیبهشت هم‌زمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام و با حضور جمعی از تعزیه‌خوانان، شعرا و مداحان، پیشکسوتان و هنرمندان و همچنین مردم هنردوست اردبیل، در آرامستان قاسمیه اردبیل برگزار و این هنرمند نام‌آشنا برای همیشه در کنار برادر هنرمندش آرام گرفت.

این هنرمند اردبیلی که متولد 26 شهریورماه سال 1352 است، از همان آغاز نوجوانی با علاقه وافری که به چهره‌پردازی و گریم داشته است، در کنار برادرش زنده‌یاد رحمان پرواسی که از نام‌آشناترین چهره‌ها و هنرمندان استان در حوزه طراحی و اجرای گریم است، وارد عالم هنر شده و در اجرای نمایش‌های مختلف و تولید فیلم‌های کوتاه، به‌عنوان چهره‌پرداز حضوری موفق و تأثیرگذار داشته است. او بعد از مرگ برادرش، همه مسئولیت‌های طراحی و چهره‌پردازی آثار تولیدی هنرمندان استان در حوزه‌های تئاتر، فیلم و تلویزیون را بر عهده گرفت و به همراه همسرش فاطمه اجاقی کارهای ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشت. او علاوه بر تربیت و آموزش علاقه‌مندان به چهره‌پردازی و گریم در شهر اردبیل، به‌عنوان مدرس گریم و چهره‌پردازی  دوره‌های مختلفی را در شهرهای مختلف کشور برای علاقه‌مندان به گریم و چهره‌پردازی برگزار کرد.

 زنده‌یاد رحیم پرواسی علاوه بر طراحی و اجرای گریم مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، تله‌فیلم‌ها و نمایش‌های صحنه‌ای، در رویدادها و جشنواره‌های مختلف تئاتری جوایز ارزشمندی را کسب کرده است.

«اخته»، «نازلی و دیو چشمه ساران»، «ققنوس»، «سون سوز»، «شاه اسماعیل»، «دعوت‌نامه»، «ره یافته»، «ایران91»، «درزی خانا»، «یدی قاپی»، «پنجره»، پیرمردها نمی‌میرند» ، «پوست»، «بانوی نور»، «حکایت ناتمام یک زن»، «استیج»، «پل»، «پیر پسر»، «پستانداران»، «نریمان»، «روزی که مرد شدم» و «پیر چنگی» ازجمله نمایش‌ها، تله‌فیلم‌ها، فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌هایی تلویزیونی هستند که زنده‌یاد رحیم پرواسی در آن‌ها به‌عنوان طراح گریم و چهره‌پرداز حضورداشته است.

زنده‌یاد رحیم پرواسی علاوه بر تئاتر، فیلم و تلویزیون با گروه‌های تعزیه محلات مختلف اردبیل به‌ویژه محله قاسمیه که زادگاه این هنرمند است، همکاری داشته و هرساله مردم اردبیل در ایام محرم و صفر شاهد چهره‌پردازی او در نمایش‌های تعزیه بوده‌اند.

این هنرمند اردبیلی سال گذشته و در دومین جشن مهر سینمای ایران و همایش هنرمندان تئاتر به‌عنوان فعال در حوزه چهره‌پردازی مورد تجلیل قرارگرفته است. او همچنین در دوره سی و یکم جشنواره تئاتر استانی برای طراحی گریم نمایش «اخته»، جایزه بهترین چهره‌پردازی را به خود اختصاص داده است.

هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر استان با تشییع پیکر استاد رحیم پرواسی، این هنرمند فقید اردبیل را در آرامستان قاسمیه اردبیل در منزلگاه ابدی‌اش به خاک سپرده و یاد و خاطره او را گرامی داشتند.

 




مطالب مرتبط

در نشست هماهنگی جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان مطرح شد

رویدادی برای ارتقاء فرهنگ شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد و گرمی
در نشست هماهنگی جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان مطرح شد

رویدادی برای ارتقاء فرهنگ شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد و گرمی

در نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی بیست‌ودومین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان، این رویداد بسیار با اهمیت خوانده شد که فرهنگ عمومی شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد و گرمی را ارتقاء داده است.

|

نظرات کاربران