در حال بارگذاری ...
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل به مناسبت روز جهانی تئاتر

تئاتر ماندگارترین و انسانی ترین هنرهاست

تئاتر به عنوان کهن الگوی انتقال پیام ، باارزش ترین ، ماندگارترین و انسانی ترین هنرهاست. تئاتر مثل صبحی بهاری است که با تغییر فصل فراموش می شود. مثل لحظه ی سلحشوری و فداکاری است.

 سید ناصر اسحاقی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی تئاتر ، از تلاش های صادقانه و عاشقانه هنرمندان تئاتر استان قدردانی کرد . در این پیام آمده است : «تئاتر به عنوان کهن الگوی انتقال پیام ، باارزش ترین ، ماندگارترین و انسانی ترین هنرهاست. تئاتر مثل صبحی بهاری است که با تغییر فصل فراموش می شود. مثل لحظه ی سلحشوری و فداکاری است. مثل نگاه مهرآمیز مادرانه است که خاطره و امیدوارانه قدرشناسی از آن باقی می ماند..تئاتر یگانه هنری است که ضبط نمی شود. مثل نقاشی امکان بازبینی ندارد. مثل شعر یا داستان در قالب واژه ها، ثبت نمی شود. تئاتر اتفاقی است که در لحظه شکل می گیرد. شاید به همین سبب نمایش نامه ای که بارها و بارها، اجرا شده است و همه زیر و بم آن را می دانند و شاید به اندازه ی بازیگران دیالوگ هایش را از بر هستند، باز هیجانی برای دیدن اجرای جدید آن وجود دارد. وجهی که بیان شد شاید باعث منحصر به فرد شدن هنر تئاتر باشد ولی الزاماً نشانه ی تعالی آن نیست.

تئاتر، آیینی ترین هنر جهان است. از زمان پیدایش،  دست مایه ی نمایش آیین ها و سنت های مردمی بوده که آن را بازی و تماشا می کردند. خلوصی که در تئاتر وجود دارد، هرگز در انواع دیگر هنر دیده نمی شود. این قیاس شأن هنر متعالی در انواع دیگر را پایین نمی آورد.

تئاتر نشانه بارز توسعه فرهنگی ، عامل استحکام باورها و آیین ها و نماد بارز رشد و شکوفایی جوامع فرهنگی و توسعه یافته است.

برگزاری جشنواره ها ، محافل ، همایش ها و اجرای نمایش های مختلف در طول سال و ایجاد بستر و زمینه های مناسب برای رشد و پویایی این هنر پویا و جاوید ؛نشانه اعتبار ویژه و قداست این هنر است.

خوشبختانه در استان اردبیل هم که تئاتر آن ملهم از آیین های مذهبی و دینی بویژه تعزیه و نمایش های عاشورایی است ،تلاش های ارزنده ای را از ناحیه هنرمندان و خادمان شاهد بوده ایم. به یمن انقلاب شکوهمند اسلامی و توجه ویژه مسئولین به زیزساخت های فرهنگی و هنری استان ،هم اکنون در شهرهای مختلف استان فضاهای مناسبی برای حضور مستمر هنرمندان در صحنه های نمایش فراهم شده و برگزاری جشنواره های تئاتر استانی از سال 72 تا کنون در کنار برگزاری چنددوره جشنواره تئاتر منطقه ای و ملی در اردبیل به همراه سامان دهی گروههای نمایشی کمترین تلاش برای معرفی استعداد های نمایشی هنرمندان این خطه از میهن اسلامی است. تئاتر استان اردبیل به اعتراف و اقرار مسئولین فرهنگی و هنری کشور و خود هنرمندان برجسته پایتخت نشین ، تئاتر ی با چشم اندازی روشن و آینده ای درخشان است.

صمیمانه ضمن ارج نهادن به فعالیت های چشمگیر و قابل تحسین همه عزیزان هنرمنددر مجامع مختلف فرهنگی و هنری استانی و برون استانی ، روز جهانی تئاتر  را به محضر شریف همه پیشکسوتان ، اساتید ، هنرمندان و هنرآفرینان ساعی و تلاشگر استان شادباش عرض می نمایم.»




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به مناسبت روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر؛ هنری تاثیرگذار در ارتقای فرهنگی جامعه
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به مناسبت روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر؛ هنری تاثیرگذار در ارتقای فرهنگی جامعه

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی اردبیل با گرامیداشت روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی، از تئاتر به عنوان هنری تاثرگذار در ارتقای فرهنگی جامعه یاد کرد.

|

نظرات کاربران