در حال بارگذاری ...

فعالیت های گروه تئاتر «عنوان» اردبیل در سالی که گذشت

برگزاری دومین دوره جشنواره تئاتر خصوصی عنوان با حضور گروههای نمایشی استان و با برنامه های مختلف از مهمترین اتفاقات و رویدادهای تئاتری استان اردبیل در سال ۹۵ بود که به همت و اراده گروه تئاتر عنوان در مردادماه سال ۹۵ در شهر اردبیل اجرا شد .

یکی از گروه های فعال نمایشی در استان اردبیل ، گروه تئاتر عنوان است که فعالیت های نمایشی خود را از سال 1390 آغاز کرده و در این مدت توانسته است علاوه بر تولید و اجرای نمایش و حضور در جشنواره ها و محافل مختلف ، با برگزاری دو دوره جشنواره تئاتر خصوصی ، سهمی مهم  در ارتقای تئاتر اردبیل و شناسایی و معرفی استعدادهای هنری هنرمندان جوان این استان داشته باشد . برگزاری دومین دوره جشنواره تئاتر خصوصی عنوان با حضور گروههای نمایشی استان و با برنامه های مختلف از مهمترین اتفاقات و رویدادهای تئاتری استان اردبیل در سال 95 بود که به همت و اراده گروه تئاتر عنوان در مردادماه سال 95 در شهر اردبیل اجرا شد . در این اتفاق مهم نمایشی استان که فراخوان آن در فرودین ماه 95 و همزمان با روز جهانی تئاتر با شعار صلح و زندگی منتشر شده بود و تولید آثار کوتاه نمایشی با قابلیت اجرا در فضاهای مختلف و بر بنیاد تجربه گرایی و یافتن شیوه های اجرایی نو با رویکرد مشارکت مخاطبان در فرایند اجرا ، از  مهمترین اهداف آن  به شمار می رفت ، در بخش صحنه ای و از میان 21 اثر متقاضی حضور در جشنواره ، پنج اثر در بخش صحنه و چهار اثر در بخش نمایشنامه خوانی در روزهای چهاردهم تا هفدهم مرداد در سالن های نمایشی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به  به اجرا درآمدند.این جشنواره به دبیری محمد باقر نباتی مقدم در دو بخش ملی نمایشنامه‌نویسی و بخش استانی نمایش‌های کوتاه تجربی با حمایت اتاق بازرگانی استان اردبیل، هتل سپید سرعین ، موسسه بنیان پژوهان آگاه و ادتاره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان برگزار شد. نمایشگاه عکس تئاتر، نمایشگاه کتاب‌های تخصصی هنرهای نمایشی، داستان‌خوانی، پخش فیلم تئاتر(«شکلک» به کارگردانی کیومرث مرادی، «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی محمد یعقوبی و «مرگ فروشنده» نادر برهانی مرند ) و ورک‌شاپ‌های تخصصی (زبان بدن و تئاتر شورایی) از دیگر بخش های این جشنواره نمایشی بود .

در اختتامیه این جشنواره که در هفدهمین روز از مردادماه سال 95 و با حضور هنرمندان و گروههای نمایشی و نیز دوستداران نمایش در تالار شمس عطار اردبیلی برگزار شد ، نفرات برتر مسابقه ملی نمایشنامه نویسی این دوره از جشنواره با داوری فرهاد قائمیان، سیروس همتی و آرمان طیران معرفی شدند. هیات داوران این بخش ضمن تجلیل از حضور احمد آرام با متن «آخرین بار کی دیدمت گندم» از بوشهر و نیر تقدیر از میثم بتواز نویسنده متن ترکی «سلم چی»، نفرات منتخب خود را در سه بخش معرفی کرد.

در بخش  نمایشنامه های بلند تالیفی، متن نمایشنامه « و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» نوشته اکبر صادقی از اردبیل رتبه اول را به خود اختصاص داد و متون نمایشی «وقتی دستان معجزه از عشق خالی بود، من عاشق شدم» نوشته مهدی خلیل زاده از اردبیل و «قضیه مار» نوشته امیر لشگری از بوشهر دوم و سوم شدند.هیئت داوران در بخش نمایشنامه بلند اقتباسی ، با قدردانی از رضا یاوری از زنجان به خاطر نگارش نمایشنامه «زنی که امروز هم ساعت شش آمده بود» ، سپهر دادمان از اردبیل را برای نگارش نمایشنامه «عاشقانه ای نه چندان آرام با مادام بوواری در همین حوالی» به عنوان نویسنده برتر معرفی کرد . در بخش نمایشنامه های کوتاه هم با تقدیرازمتن نمایشی«تخم مرغ آبپز» نوشته آیدا فرزاد از اردبیل ، نمایشنامه«کاغذ باطله» نوشته نسرین احمدخانی از زنجان به عنوان اثر برترو برگزیده جشنواره معرفی شد .

 در بخش دیگری از آیین اختتامیه دومین جشنواره خصوصی تئاتر عنوان، از روح الله حبیب زاده (نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر استان)، (نادر مهدیلو بازیگر پیشکسوت تئاتر استان)، ساسان قجر(بازیگر و کارگردان و مدرس نام آشنای زنجانی ) و عیسی عیسی زاده نظیف (حامی فعالیت های هنری گروه تئاتر عنوان) با اهدای تندیس جشنواره و لوح سپاس تجلیل به عمل آمد.در این مراسم همچنین کتاب «جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای » تالیف سعیدنوریان رونمایی و نمایش کوتاه «نقاش» که حاصل دو روز ورک شاپ زبان بدن بود ، توسط هنرجویان گروه تئاتر عنوان اجرا شد.

در  آخرین بخش از مراسم اختتامیه هم هنرمندان برگزیده بخش اجراهای تجربی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند. مجید واحدی زاده، توحید معصومی و یوسف جاوید هیات داوران این بخش ، جایزه طراحی گریم را به شیما بخشنده برای نمایش «مترسک» اعطاکردند و رامین فرزانه هم برای طراحی نور نمایش «تخم مرغ آبپز» مورد تشویق قرار گرفت .فرناز خدایی برای طراحی صحنه نمایش «مارس در خانه» و امیرعاقل زاده و آیدا فرزاد برای طراحی صحنه نمایش «تخم مرغ آبپز» لوح سپاس بخش طراحی صحنه را به خود اختصاص دادند . هیئت داوران با تقدیر نسرین هوشیار بازیگر نمایش «سایلنت» و مونا محمدنژاد بازیگر نمایش «مارس در خانه»، اسما علیزاده فرزین و سایه عباسپور بازیگران نمایش «پشت شیشه ها» را به عنوان بازیگران برتر زن جشنواره معرفی کردند.

 در بخش بازیگری مرد هم ،هیات داوران با تشکر از حضور علی محمد زاده بازیگر برجسته تئاتر پارس آباد و تقدیر از پیمان حسنوند بازیگر نمایش «مارس در خانه» ،آرمین رحیمی بازیگر نمایش «تخم مرغ آبپز» را به عنوان بازیگر برتر و برگزیده معرفی کرد .

در بخش  نمایشنامه نویسی، متن نمایش «پشت شیشه ها» اثر محمد چرمشیرمورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت و وحید حسنوند کارگردان نمایش«مارس در خانه» تشویق شد . فرهاد طوفان هم برای کارگردانی نمایش «پشت شیشه ها» به عنوان کارگردان برتر جشنواره انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت .

نمایش «پشت شیشه ها» به کارگردانی فرهاد طوفان با رای تماشاگران، عنوان بهترین کارجشنواره را به خود اختصاص داد .

در کنار برگزاری این جشنواره ، گروه تئاتر عنوان نمایش های مختلفی را تولید و در طول سال به اجرا درآورده است . «افسانه ساوالان» نوشته محمد باقر نباتی مقدم و کار حسن شیخ زاده ، «شاید گاهی حق با تو باشد» نوشته مجید کاظم زاده مژدهی وکار یوسف جاوید ، «پشت شیشه‌ها» نوشته محمد چرمشیر و کار فرهاد طوفان ،«مترسک» نوشته وکار نینا شاه‌محمدی، «تخم‌مرغ آبپز»نوشته آیدا فرزاد وکار امیر عاقل‌زاده ، «مدرک و کوزه» نوشته و کار حسن شیخ‌زاده عناوین نمایش های صحنه ای است که در سال 95 توسط این گروه اجرا شده است. همین گروه نمایش «پشت شیشه ها » را با بازی سایه عباسپور و اسماعلیزاده فرزین از بیست و پنجم مهرتا 7آبان در سالن استاد رکن الدین خسروی مدرسه تئاترسه نقطه تهران به روی صحنه برده است . در طول سال 95 ، گروه تئاتر عنوان ،نمایش‌های خیابانی«اوزون‌دره» به کارگردانی حسن شیخ‌زاده و«وارلیق»کاری از حامد حیدری را در شهرهای اردبیل و مشگین شهر اجرا کرده است .

  برگزاری ورک‌شاپ‌های تخصصی تئاتراز دیگر فعالیت‌های مستمر گروه تئاتر عنوان است که در سال 1395 با حضور ساسان قجر در ورک‌شاپ زبان بدن 2 و 3 ادامه یافت. همچنین حسن شیخ‌زاده از اعضای گروه تئاتر عنوان در جریان برگزاری جشنواره تئاتر فجر مغان در بهمن 95 به دعوت دبیرخانه جشنواره، کارگاه آموزشی بازیگری برگزار کرد و سپس در شهر نیر ورک‌شاپ دیگری با موضوع بازیگری با همکاری معاونت هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تشکیل شد که حسن شیخ‌زاده مربی مدعو این رویداد بود. در جریان برگزاری دومین جشنواره خصوصی تئاتر عنوان نیز ورک‌شاپ تئاتر شورایی با مربی‌گری رزاق صفوی برگزار شده بود.

نمایشنامه‌خوانی از دیگر برنامه‌هایی بوده که در سال 95 توسط اعضای گروه تئاتر عنوان تولید و ارائه شده است. «سیمرغ»نوشته محمود مهدوی وکاریوسف جاوید، «خیلی کوتاه »نوشته و کار احمد نورآذر، «کما» نوشته روح‌اله حبیب‌زاده وکار یوسف جاوید، «قرار»نوشته و کار حمید جواهری، «عاشقانه اى نه چندان آرام با مادام بووارى در همین حوالى»نوشته و کار سپهر دادمان و «طرز تازه» نوشته لئونارد کوهن و کارعلی مرادی(خوانش در تهران) عناوین نمایشنامه هایی است که توسط این گروه خوانش شده است .

در آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره قرآن و عترت استان اردبیل که اردیبهشت ماه سال 95 درنگارخانه ختایی شهر اردبیل برگزار شد ، نمایشنامه« شمشیر شکسته» نوشته محمد باقر نباتی مقدم ، رتبه برتر بخش نمایشنامه نویسی این جشنواره را به خود اختصاص داد و در جریان برگزاری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در آذر ماه  95در همدان ، محمد باقر نباتی مقدم برای نگارش نمایشنامه «افسانه ساوالان»، جایزه رتبه دوم مسابقه نمایشنامه‌نویسی را دریافت کرد .

از دیگر فعالیت های نمایشی که با همکاری گروه تئاتر عنوان در سال 95 انجام شده است ، می توان به همکاری این گروه در تولید و اجرای عمومی نمایش «تو را از من گرفتی» نوشته و کار اکبرصادقی  و حضور این نمایش  در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان نماینده استان اردبیل و نیز حضور بازیگران این گروه در تولید و اجراهای عمومی و جشنواره‌ای دیگر مانند «بلبل سرگشته »و نمایش عروسکی «نارای» اشاره کرد . نمایشنامه‌های«حانیه»، «آه سوزان کربلا» و «بانوی نور» از نوشته‌های محمد باقر نباتی مقدم نیز در تهران و زنجان تولید و به اجرای عمومی درآمده اند . سعیدنوریان (با قدردانی از خانم میتراشاهین مدیر محترم روابط عمومی گروه تئاتر عنوان )




مطالب مرتبط

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران