در حال بارگذاری ...

اولین نشست اقتصاد تئاتر در اردبیل برگزار شد

با هدف بررسی راه‌های تحقق اقتصاد تئاتر، به همت انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل ، نخستین نشست اقتصاد تئاتری در اردبیل برگزار شد .

به گزارش تئاتر اردبیل، در نخستین نشست تخصصی اقتصاد تئاتر که با هدف زمینه های سازی برای ارتقای اقتصادی تئاتر  به همت انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل برگزار شد، بر ضرورت رونق اقتصاد تئاتر تاکید شد. در این نشست که دکتر محمد حمزه زاده از مدیراین پیشین انجمن هنرهای نمایشی ایران نیز به عنوان میهمان حضور داشت، سید رضی محمودی فخرآبادی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان با اعلام اینکه دوره جدید انجمن هنرهای نمایشی استان، دوره حرکت به سمت اقتصاد تئاتری و توجه به تئاتر به عنوان یک کالای فرهنگی است، گفت : همه ما باید تلاش کنیم تا تئاتر هم مانند کتاب در سبد فرهنگی خانواده ها قرار گیرد .

وی بنیه اقتصادی مستقل برای تئاتر را از مهمترین دلایل اجرای نمایش در طول سال عنوان کرد و گفت : اگر گروههای اجرایی از نظر اقتصادی و تامین منابع مالی مشکلی نداشته باشند، چراغ های سالن های نمایش برای همیشه روشن نخواهد بود.

محمودی با اعلام اینکه اگر هنرمندان تئاتر، کاری انجام ندهند و نمایشی روی صحنه نرود مورد بازخواست مسئولین قرار نمی نم گیرند،گفت :ما هنرمندان باید تلاش کنیم تا روی پای خودمان بیایستیم و با نگاه اقتصادی به تئاتر ، در فکر جذب سرمایه و سرمایه گذار باشیم .

وی با اعلام برنامه های انجمن هنرهای نمایشی استان در سال 96 ، توجه به اقتصاد تئاتری، برگزاری نشست های تخصصی در خصوص نمایشنامه نویسی، بازیگری و کارگردانی، جلب و جذب سرمایه گذراران بخش فرهنگی و هنری، تعامل با دستگاههای اجرایی را از مهمترین برنامه های انجمن هنرهای نمایشی استان اعلام کرد و گفت :برای برگزاری اردیبهشت ئئاتر و نیز جشنواره تئاتر استانی، پیش بینی های لازم را انجام داده ایم که در صورت تخصیص اعتبارات لازم، این برنامه ها را اجرا خواهیم کرد.

محمد حمزه زاده از مدیران اسبق انجمن هنرهای نمایشی ایران  نیز در این نشست ضمن قدردانی از تلاش های هنرمندان تئاتر استان، گفت :حرکت به سمت اقتصادی کردن تئاتر و خارج شدن از حمایت های دولت بر اساس برنامه توسعه است و استقرار گروههای تئاتری در سالن های نمایش یکی از کارهای انجام شده در این راستا بوده است .

وی گفت :بهترین راه برای تحقق اقتصاد تئاتر، ایجاد تشکل ها و تعاونی های نمایشی با سرمایه گذاری خود هنرمندان تئاتر است .

حمزه زاده اظهار داشت: هنرمندان تئاتر با سرمایه گذاری و تقسیم وظایف در این تشکل ها و تعاونی ها، می توانند ضمن اداره کردن این نهادها و تشکل های هنری، در رونق اقتصاد تئاتر و تولید و اجرای آثار نمایشی فاخر سهیم باشند.

وی با تاکید براینکه نباید صرفا" به حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و انجمن هنرهای نمایشی چشم بدوزیم،گفت :شناخت مخاطب یکی از عناصر مهم در کارگردانی است و باید در تولید و اجرای نمایش ها ، سلیقه مخاطبین را هم در نظر بگیریم .

وی گفت : رسالت تئاتر تعالی بخشی است و باید از این ظرفیت برای ارتقای فرهنگ جامعه به بهترین شکل استفاده کنیم .

در این نشست جاوید رخشانِی، ناصر رهنماآذر، نادر مهدیلو،  سعید نوریان، شاهد مجتهدزاده، سیدرزاق صفوی، کریم عظیمی ججین، سلیم رحیمی،حسن ملکی، محمود مهدوی، نعمت صداقتی و رضا اسدی از هنرمندان تئاتر استان حضور داشتند و مطالبی را در خصوص تحقق اقتصاد تئاتر ارائه کردند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران