در حال بارگذاری ...
نگاهی گذرا به جشنواره های تئاتر استانی اردبیل

جشنواره هشتم و اجرای نمایش های خیابانی

هشتمین جشنواره تئاتر استانی با ویژگی خاصی در استان اردبیل برگزار شد. با توجه به سیاست های جدید مرکز هنرهای نمایشی برای همگانی کردن تئاتر و با عنایت به تاثیر نمایش های خیابانی در جذب مخاطبان و ارائه پیام های خاص فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و..... ، هشتمین جشنواره تئاتر استانی در دو بخش صحنه ای و خیابانی برگزار شد و گروههای نمایشی استان فرصت یافتند تا آثار و تولیدات نمایشی خود را برای اولین بار در بخش خیابانی برای علاقه مندان به هنرهای نمایشی به اجرا در بیاورند.

به گزارش تئاتر اردبیل، هنرمندان تئاتر استان اردبیل در سال 1379 با حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر و اجرای نمایش های«درجامع مردگان» و «بازی خانه » در این رویداد مهم، یکبار دیگر قدرت و توان نمایشی اردبیل را در کشور به نمایش گذاشتند. این دو نمایش به عنوان منتخب جشنواره تئاتر استانی در جشنواره تئاتری منطقه ای کشور که در رشت برگزارشد، هم حضور داشتند. هشتمین جشنواره تئاتر استانی  با ویژگی خاصی در استان اردبیل برگزار شد. با توجه به سیاست های جدید مرکز هنرهای نمایشی برای همگانی کردن تئاتر و با عنایت به تاثیر نمایش های خیابانی در جذب مخاطبان و ارائه پیام های خاص فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و..... ، هشتمین جشنواره تئاتر استانی در دو بخش صحنه ای و خیابانی برگزار شد و گروههای نمایشی استان فرصت یافتند تا آثار و تولیدات نمایشی خود را برای اولین بار در بخش خیابانی برای علاقه مندان به هنرهای نمایشی به اجرا در بیاورند.

گروههای نمایشی استان 47 متن نمایشی را به دبیرخانه جشنواره ارسال­کردند و هیئت بازخوانی (سیدرضی محمودی، عادل قدیمی ­و فرهادقائمیان، متون­نمایشی­«ردپای­خون»­(مجیدبرجعلیزاده)، «آوازکلاغ­ها»(جهانگیرنیکخواه)از خلخال، «جایی گوشه قلبم­» (محمدچرمشیر) و «جریره، بانوی آب» (بابک فاتحی) از گرمی، «حسرت»(احمدمسرت)، «کنارشیرآتش نشانی»(فرهاد ناظرزاده کرمانی­)از بیله سوار، «فرودگاه» (مرتضی داریوند نژاد)، «پوریای دیگر»(حسن باستانی)، «آوازهای پریشانی­»­(فریدون ولایی­)، «­ مضرات دخانیات»(آنتوان چخوف­) و «صیقل»(غلامحسین دریا نورد)از پارس آباد، «قطارجنوب»(علیرضا حنیفی)، «سهراب و ساز و والی قبرستان»(خسرو حکیم رابط)، و «ارتفاع»(حسن حامد)از مشگین شهر، «کوره در کوزه»(داودجلایی، «غریب آهنگ فرود»(محمود مهدوی)، «فال خون»(محمدباقرنباتی مقدم)، «در آن شب زمستان»(میرعظیم رفیق نیا)، «درجامه مردگان»(هوشنگ هیهاوند)، «بازیخانه»(حسین­کیانی)، «سفرآتش»(قدرت الله فتحی)، «حیدر برار»(بهزاد فراهانی) و «قصه پهلوان گمشده»(مجتبی متولی) از اردبیل را برای حضور در مرحله بازبینی معرفی کردند. بعد از تمرین و ممارست متون نمایشی پذیرفته شده، هیئت بازبینی(عزیز احدی، علی حسن زاده و روح الله حبیب زاده) در معیت همایون علی آبادی کارشناس اعزامی از تهران هم مجوز اجرای نمایش های «در جامه مردگان» به کارگردانی مجید واحدیزاده، «بازیخانه» به کارگردانی توحید معصومی، « حیدر برار» به کارگردانی عزیزالله سرانجامی، «غریب آهنگ فرود» به کارگردانی مهدی خلیل زاده، «کوره در کوزه»به کارگردانی داودجلایی از اردبیل، «آوازهای پریشان»به کارگردانی اصغرسعادت و « پوریای دیگر» از پارس آباد را در بخش مسابقه جشنواره صادر کرد.

همچنین هیئت بازبینی نمایشهای «سفرآتش» به کارگردانی علی دانش از اردبیل، «سهراب و ساز و والی قبرستان» به کارگردانی کاظم جهانگیرزاده از مشگین شهر و «فال خون» به کارگردانی سلیم معزی از اردبیل را برای حضور در بخش جنبی انتخاب و معرفی کرد. برای حضور در بخش خیابانی هم نمایش های «آخرین غزل» به کارگردانی کریم عظیمی ججین از اردبیل و «عزیز مایی» به کارگردانی بهمن خادم مسجد از مشگین شهر انتخاب شدند. این جشنواره از بیستم تا بیست و چهارم شهریورماه 79 در تالارهای بیضای اردبیلی و اندیشه فرهنگسرای سوم خرداد اردبیل برگزارشد. نمایش های خیابانی هم در محوطه مقابل فرهنگسرای وثیق مقدم به اجرا درآمدند.

در مراسم اختتامیه جشنواره هم صادق عاشورپور، اسماعیل شفیعی وعزت الله مهرآوران (داوران اعزامی از تهران) دو نمایش« بازیخانه»به کارگردانی توحید معصومی و «در جامه مردگان»به کارگردانی مجید واحدیزاده را به عنوان نمایش های برتر این جشنواره معرفی کردند.

بر اساس آرای داوران، گروههای اجرایی نمایش های «حیدربرار»، «کوره درکوزه » و «سهراب و ساز و والی قبرستان» با دریافت لوح سپاس و هدیه ویژه مورد تقدیر و قدردانی هیئت داوران قرار گرفتند. محمود مهدوی برای طراحی بروشوروآفیش نمایش «غریب آهنگ فرود» از اردبیل، جایزه بخش طراحی آفیش و بروشور را کسب کرد و گروه  موسیقی نمایش «کوره در کوزه» و هنرمند خردسال محمدنقوی نوازنده نمایش «سهراب و ساز و والی قبرستان» مورد تشویق هیئت داوران قرار گرفتند. در بخش طراحی صحنه، مجید واحدیزاده برای نمایش «در جامه مردگان» و شهرزاد روحی برای نمایش« پوریای دیگر» جوایز رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند و برای رتبه اول، انتخابی صورت نگرفت. در بخش بازیگری زن، با تقدیر از سولماز ندایی بازیگر نمایش«آواز های پریشان»، هیئت داوران، لیلا سلطانی بازیگر نمایش «درجامه مردگان»، پریناز سعادتمند برای بازی در نمایش«بازیخانه» و زهرا نجفیان برای بازی در نمایش«پوریای دیگر» را به عنوان بهترین بازیگران زن معرفی و جوایز رتبه های اول تا سوم را به  این هنرمندان  اختصاص دادند. اصغرسعادت برای بازی در نمایش «آوازهای پریشان» و شاهد مجتهدزاده برای بازی در نمایش« کوره درکوزه» مشترکا" جایزه رتبه ی سوم بازیگری مرد را دریافت کردند و یاشار فرجی هم  بخاطر بازی در نمایش «حیدر برار»دوم شد.

دیپلم افتخار و جایزه رتبه اول بازیگری هم مشترکا" به مجیدواحدیزاده  بازیگر نمایش «در جامه مردگان» و داور فرمانی بازیگر نمایش« بازیخانه»اعطا شد.

هیئت داوران در بخش نمایشنامه نویسی با قدردانی از بهزاد فراهانی، هوشنگ هیهاوند، حسن باستانی و حسین کیانی، لوح تقدیر جشنواره را به محمودمهدوی برای  نگارش«غریب آهنگ فرود»اعطاکرد و با اعلام اینکه هیج یک از نمایش نامه ها را حائز دریافت رتبه های اول و سوم نمی داند، فریدون ولایی نویسنده نمایش «آوازهای پریشان»را به عنوان نمایش نامه نویس برتر دوم جشنواره معرفی کرد.

عزیزالله سرانجامی و اصغر سعادت بطور مشترک برای کارگردانی نمایش های« حیدر برار» و «آوازهای پریشان»، رتبه سوم کارگردانی را به خود اختصاص دادند و مجید واحدیزاده هم برای کارگردانی نمایش«در جامه مردگان»، جایزه دوم کارگردانی را دریافت کرد. دیپلم افتخار و جایزه رتبه اول کارگردانی هم به توحید معصومی برای کارگردانی نمایش«بازیخانه» اعطا شد.  با انتخاب هیئت داوران نمایشهای «بازیخانه» و «درجامه مردگان» به عنوان نمایش های برتر جشنواره تئاتر استانی اردبیل در سال 79، در جشنواره تئاتر منطقه ای کشور که با حضور گروههای برگزیده جشنواره های استانی اردبیل، آذربایجان شرقی، سمنان، ایلام و خراسان در روزهای دوم تا  ششم آبان در رشت  برگزار شد، به نمایش درآمدند به عنوان نمایش های منتخب جشنواره تئاتر منطقه ای کشور به همراه نمایش خیابانی«آخرین غزل » به کارگردانی کریم عظیمی ججین به نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافتند.

سعیدنوریان/ شهریورماه 96

منبع: کتاب«جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای»نوشته سعید نوریان، انتشارت محقق اردبیلی، سال 1395




نظرات کاربران