در حال بارگذاری ...
نگاهی گذرا به جشنواره های تئاتر استانی اردبیل

جشنواره دهم و حضور پررنگ بانوان

دهمین جشنواره تئاتر استانی و سومین دوره جشنواره نمایش های خیابانی اردبیل از هیجدهم تا بیست و یکم شهریورماه ۸۱ در تالارهای اندیشه ، بیضای اردبیلی و شمسی عطار اردبیلی با اجرای نه نمایش در بخش صحنه ای و سه نمایش در بخش خیابانی برگزار شد. از مهمترین ویژگی های این دوره از جشنواره تئاتر استانی، ا حضورآرزو مهری و سولماز نادری،کارگردانان نمایش های«رسم دیار» و «شناسنامه»در جشنواره تئاتر منطقه ای کشور است.

به گزارش تئاتر اردبیل، همزمان با چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر استان های­ کشور، دهمین جشنواره تئاتر استانی و سومین دوره جشنواره نمایش های خیابانی اردبیل از هیجدهم تا بیست و یکم شهریورماه 81  در تالارهای اندیشه ، بیضای اردبیلی و شمسی عطار اردبیلی با اجرای نه نمایش در بخش صحنه ای و سه نمایش در بخش خیابانی برگزار شد. 51  اثر در بخش صحنه ای و 4 طرح نمایش خیابانی توسط گروههای نمایشی شهرستان های اردبیل، گرمی، نیر، کوثر، مشگین شهر، بیله سوار و پارس آباد به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.  هیئت بازخوانی(سعیدنوریان، غفورملکی و سید رضی محمودی)پس از بررسی و خوانش آثار رسیده، مجوز حضور 21 گروه نمایش صحنه ای  و 4 گروه نمایش خیابانی را در مرحله بازبینی  صادر کردند. متون نمایشی منتخب هیئت بازخوانی عبارت بودند از: «گیر و دار پهلوان»(حسن باستانی)  و «نوشته یک دیوانه»(عدالت فرزانه) از خلخال، «ساحل»(سیدمهدی شجاعی) و«روایتی برای بهرام چوبین»(اسدالله اسدی) از مشگین شهر، « هشتمن  خوان» (محمد رضایی راد) و«اسب»(محمد چرمشیر) از گرمی، «تبار آتش»(فریدون ولایی)  و« زنی پشت در» (گیتی بایندر) از پارس آباد، «استیناف»(داودجلایی)، « ایرج»(رضابهشتی ، «اینک  آن انسان» (ناهیدالهوردی زاده و محمد سیمزاری ، «شکوفه های پژمرده (اردشیرعابدی)، «پشت پنجره مشجر» (عظیم اسدی ، «جریره بانوی آب»(محمود مهدوی، «خوان خون»(محمد سیمزاری ، «رسم دیار»(پریسا مهجور)، «شناسنامه»(عبدالحی شماسی)، «کفتربه توان 2»(مهردادرایانی مخصوص)، « هی مرد گنده گریه مکن»(؟)، و «یک مشت اعتراف»(حسین رسول زاده) از اردبیل در بخش صحنه ای و «کسی که مثل هیچ کس نیست»(؟)، «رستم و ظهراب»(غریب منوچهری)، «معبر»(محسن وظیفه) و «یوخسوللوق» (کاظم جهانگیرزاده) در بخش خیابانی .

با انتخاب هیئت بازبینی(رئوف موسوی، مجید واحدیزاده و توحید معصومی در معیت محمدرضا خزایی کارشناس اعزامی از مرکز هنرهای نمایشی کشور)، از هیجدهم تا بیست و یکم شهریورماه، هشت نمایش «شکوفه های پژمرده» به کارگردانی اردشیرعابدی و میرعظیم رفیق نیا، «رسم دیار» به کارگردانی آرزومهری،«ایرج» به کارگردانی رضا بهشتی، «جریزه بانوی آتش» به کارگردانی محمدتقی اسماعیلی  و« شناسنامه» به کارگردانی سولماز پورنادر(نادری) از اردبیل، «هشتمین خوان»  به کارگردانی عباس جاهد از گرمی، «تبار آتش» به کارگردانی اصغرسعادت از پارس آباد و «روایتی برای بهرام چوبین» به کارگردانی سعیدمومنی از مشگین شهر در بخش مسابقه ی صحنه ای و سه نمایش « معبر» به کارگردانی باب الله عزیزپور و «رستم و ظهراب»به کارگردانی غریب منوچهری از پارس آباد و «یوخسوللوق » به کارگردانی احدکریمی در بخش خیابانی به اجرادرآمدند.

در مراسم اختتامیه هم ، هیئت داوران متشکل از هادی مرزبان، امیر دژاکام،کریم اکبری مبارکه  و فرزانه کابلی (داور ناظر و نماینده مرکزهنرهای نمایشی)، نمایش های «رسم دیار» و «شناسنامه» از اردبیل را در بخش صحنه ای به عنوان برگزیدگان این جشنواره برای حضور در جشنواره منطقه یک کشور معرفی کرد ند.

براساس آرای هیئت داوران، حجت مجرد برای طراحی آفیش و بروشور نمایش«جریره بانوی آب»، محمدتقی اسماعیلی و بهروز بخت آور برای طراحی صحنه نمایش «جریره بانوی آب» و رحمان پرواسی برای گریم نمایش «روایتی برای بهرام چوبین» جوایز بخش های آفیش و بروشور، طراحی صحنه و گریم را دریافت کردند. آرزو مهری، سولماز نادری، محمدتقی اسماعیلی و اصغرسعادت برای کارگردانی  نمایش های «رسم دیار»، « شناسنامه» و «جریره بانوی آب» در بخش کارگردانی مورد تجلیل قرار گرفتند. دربخش بازیگری زن هم،  صبا مهری، سولماز نادری و فاطمه برمال برای بازی در نمایش های«رسم دیار»، « شناسنامه» و «جریره بانوی آب» جوایزی را به خود اختصاص دادند. مهدی شیری (برای بازی در نمایش«تبارخون»)، علی معصومی(برای بازی در نمایش« شناسنامه») واصغر سعادت(برای بازی در نمایش «تبارخون») جوایز بازیگری بخش مرد را دریافت کردند و محمودمهدوی هم در بخش نمایشنامه نویسی مورد تجلیل قرار گرفت. جایزه بخش موسیقی هم به نمایش «ایرج» تعلق گرفت.

از مهمترین ویژگی های این دوره از جشنواره تئاتر استانی، اجرای نمایش «سبز، سهراب، سرخ» (منتخب جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سال80) در بخش ویژه و حضورآرزو مهری و سولماز نادری،کارگردانان نمایش های«رسم دیار» و «شناسنامه»در جشنواره تئاتر منطقه ای کشور است. دو نمایش منتخب استان در جشنواره تئاتر منطقه یک کشور که با حضور گروههای نمایشی استان های کردستان، اردبیل، گیلان، زنجان و چهارمحال و بختیاری روزهای بیست و هفتم مرداد تا اول آبان همین سال در خرم آباد برگزار شد، به روی صحنه رفتند.

سعیدنوریان/ شهریورماه 96

منبع: کتاب«جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای»نوشته سعید نوریان، انتشارت محقق اردبیلی، سال 1395




نظرات کاربران