در حال بارگذاری ...
نگاهی گذرا به جشنواره های تئاتر استانی اردبیل

جشنواره یازدهم ، یادمانی برای باغبان تئاتر اردبیل

درسال ۱۳۸۲ و درحالیکه جامعه فرهنگی و هنری استان در عزای از دست رفتن هنرمندنام آشنا و برجسته تئاتر کشور و شهر هنرمند پرور اردبیل، زنده یاد داودجلایی غرق در عزا و ماتم بود، یازدهمین جشنواره تئاتر استانی و چهارمین جشنواره نمایش های خیابانی با عنوان «یادمان زنده یاد داودجلایی» با حضور گروههای منتخب برگزار شد.

به گزارش تئاتراردبیل، درسال 1382 و درحالیکه جامعه فرهنگی و هنری استان در عزای از دست رفتن  هنرمندنام آشنا و برجسته تئاتر کشور و شهر هنرمند پرور اردبیل، زنده یاد داودجلایی غرق در عزا و ماتم بود، یازدهمین جشنواره تئاتر استانی و چهارمین جشنواره نمایش های خیابانی با عنوان «یادمان زنده یاد داودجلایی» با حضور گروههای منتخب شهرستان های اردبیل، مشگین شهر، خلخال، بیله سوار، پارس آباد و گرمی و با اجرای 12نمایش در بخش های صحنه ای و خیابانی روزهای بیست و چهارم تا بیست و هفتم شهریورماه 82 در تالارهای بیضای اردبیلی و شمس عطار اردبیلی و نیز محوطه مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار شد.

غفورملکی، محمودمهدوی و سید رضی محمودی به عنوان اعضای هیئت بازخوانی جشنواره، از بین 38 متن ارسالی توسط گروههای نمایشی استان، 22متن نمایشی«ساده مثل گلیم»(عبدالرضا عسگری) از خلخال، «آوای باد»(حمید ابراهیمی)، « تاپدوق»(کاظم جهانگیرزاده ) و« ن مثل نمایش»(سعیدمومنی)از مشگین شهر، «نعره ی خاموش اناالحق»(جعفرنوعخواه)، «حقوق بشر»(ضرغام میرزایی) و «قوپوزون بیرپرده سی» (اکبرمحمدی) از پارس آباد، «سن آغا من آغا»(احمدمسرت) از بیله سوار، «شهردرباد»(علی حسن زاده) از گرمی، «سکانس عشق» (مجیدواحدیزاده) از نیر، «دومرغ آخر عشق»(پریسا مهجور)، «مضحکه»(رضا بهشتی)، « تک ستاره شب»(اردشیر عابدی)، «من»(بهزادرضایی) ، «سکوت یک نگاه»(سیدرزاق صفوی)، «پیشکسوت»(سیامک باقری)، « عروسی در گورستان»(چیستا یثربی)، « اسیرفرانسوی»(رضا بهشتی)، «یخ زدگان»(داودجلایی)، « اویونلار»(عصمت نوریان) و«آوای مهر» (مجید واحدیزاده ) از اردبیل برای حضور در جشنواره انتخاب کردند و هیئت بازبینی(اکبرمنصوری، سعید نوریان  و توحید معصومی به همراه وحید لک ناظر اعزامی از مرکز هنرهای نمایشی) هم 9 نمایش را در بخش صحنه ای و 3 نمایش را برای اجرا در بخش خیابانی جشنواره مورد پذیرش قرار دادند. نمایش های«ساده مثل گلیم» به کارگردانی عبدالرضا عسگری از خلخال، «آوای باد» به کارگردانی عبدالله صمدی از مشگین شهر، «شهردر باد» به کارگردانی عباس جاهد از گرمی، « نعری خاموش انالحق» به کارگردانی غریب منوچهری از پارس آباد و«سکوت یک نگاه» به کارگردانی سیدرزاق صفوی، «دومرغ آخر عشق » به کارگردانی پریسا وثوقی، «آوای مهر» به کارگردانی مجیدواحدیزاده، «مضحکه» به کارگردانی رضا بهشتی و «یخ زدگان» به کارگردانی میرجلیل میرحمیدزاده از اردبیل در بخش صحنه ای و نمایش های«تاپدوق» به کارگردانی کاظم جهانگیرزاده از مشگین شهر، «سن آغا من آغا» به کارگردانی احمد مسرت از بیله سوار و«اویونلار» به کارگردانی صمدواحدیزاده از اردبیل در بخش خیابانی با قضاوت و داوری جمشیدجهانزاده، ایوب آقاخانی  و محمد امیری یار احمدی و با  نظارت افشین سخایی(ناظر مرکز هنرهای نمایشی )به روی صحنه رفتند.

در آیین اختتامیه هم، نمایش های «آوای مهر» و «مضحکه» از اردبیل و « نعره خاموش اناالحق» از شهرستان پارس آباد را برای حضور در جشنواره تئاتر منطقه ای کشور به عنوان برگزیدگان جشنواره معرفی شدند.

در بخش خیابانی لوح سپاس و هدیه نقدی جشنواره به شبنم حیدری  و فرهاد گرانمایه بازیگران نمایش های«تاپدوق» و «سن آغا من آغا» اهدا شد و رضا جباری بخاطر بازی در نمایش «تاپدوق»دیپلم افتخار بهترین بازیگری بخش خیابانی را به خود اختصاص داد. در این بخش، نمایش« تاپدوق» از مشگین شهر برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیرخانه این رویداد مهم نمایشی معرفی شد.

در بخش صحنه ای، هیئت داوران جشنواره با تقدیر از گروه اجرایی نمایش«یخ زدگان، الهام علیرضایی طراح آفیش و بروشور نمایش « مضحکه» را شایسته دریافت جایزه طراحی آفیش و بروشور معرفی کرد و جایزه بخش موسیقی را به ساسان قلیزاده و فرشید آهاز دولت آبادی برای ساخت و اجرای موسیقی نمایش«مضحکه»  اهدا کرد. علی محمدزاده جایزه طراحی لباس را برای نمایش«نعره خاموش اناالحق» دریافت کرد ودر بخش طراحی صحنه هم،  با تقدیر از مجیدواحدیزاده برای طراحی صحنه نمایش«آوای مهر»، دیپلم افتخار بخش طراحی صحنه به غریب منوچهری برای طراحی صحنه نمایش«نعره خاموش اناالحق»اعطا شد. در بخش بازیگری زن، مریم ندایی بازیگر نمایش«نعره خاموش انالحق»دیپلم افتخار و جایزه رتبه اول بازیگری زن را دریافت کرد و ژیلا شاهی هم برای بازی در نمایش«دومرغ آخر عشق» دوم شد. زهراغنی زاده، سولماز ندایی و پروین شایگان بازیگران نمایش های«شهردر باد»، «نعره خاموش انالحق» و«دومرغ آخرعشق» هم جایزرتبه سوم بازیگری زن را دریافت کردند.

در بخش بازیگری مرد نیز، مجیدواحدیزاده برای بازی در«آوای مهر»با دریافت دیپلم افتخار اول شد و علی محمدزاده بازیگر نمایش« نعره خاموش انالحق» در جایگاه دوم قرار گرفت. رضا بهشتی و سیامک شاگردی (بازیگران نمایش«مضحکه») و شهریار شکاری بازیگر نمایش« نعره خاموش انالحق»  مشترکا" جایزه رتبه سوم بازیگری مرد را به خود اختصاص دادند. بر اساس آرای هیئت داوران، جعفرنوعخواه و غریب منوچهری(نویسندگان نمایش«نعره خاموش انالحق»)، رضا  بهشتی (نویسنده نمایش«مضحکه») و مجید واحدیزاده(نویسنده نمایش «آوای مهر») جوایز رتبه های اول تا سوم بخش نمایش نامه نویسی را دریافت کردند.

در بخش کارگردانی هم، غریب منوچهری برای کارگردانی نمایش«نعره خاموش اناالحق» دیپلم افتخار گرفت  و اول شد و مجیدواحدیزاده و رضا بهشتی برای کارگردانی نمایش های«آوای مهر» و «مضحکه» مشترکا" دوم شدند. پریسا وثوقی کارگردان نمایش« دومرغ آخر عشق»هم کارگردان سوم جشنواره شد. نمایش های«آوای مهر» و «مضحکه» از اردبیل و «نعره خاموش اناالحق» از شهرستان پارس آباد به عنوان منتخبین این دوره از جشنواره تئاتر استانی در جشنواره تئاتر منطقه ای کشور که در روزهای 14 تا 16 مهر با حضور گروههای منتخب استان های مرکزی، اردبیل، کهکیلویه و بویر احمد، شمال خراسان و مازندران در ارومیه برگزار شد، به روی صحنه رفتند.

سعیدنوریان/ شهریورماه 96

منبع: کتاب«جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای»نوشته سعید نوریان، انتشارت محقق اردبیلی، سال 1395




نظرات کاربران