در حال بارگذاری ...
نگاهی گذرا به جشنواره های تئاتر استانی اردبیل

جشنواره دوازدهم و حضوری موفق در جشنواره بین المللی تئاترفجر

۱۲نمایش بخش های مسابقه، میهمان و خیابانی در روزهای بیست وچهارم تا بیست و ششم شهریورماه ۸۳ در قالب دوازدهمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل در تالار بیضای اردبیلی، تالار شمس عطار اردبیلی و محوطه بیرونی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل با قضاوت و داوری حمیدسمندریان، خسرو حکیم رابط و ناصر جعفری به روی صحنه رفتند.

به گزارش تئاتر اردبیل، اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل با انتشار فراخوانی در اردیبهشت  ماه83 از گروههای نمایشی استان خواست تا 25 خرداد 83  آثار نمایشی خود را برای حضور در دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر استانی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی به دبیرخانه جشنواره ارسال دارند.

برای حضور در این رویداد نمایشی استان، هنرمندان گروههای نمایشی استان ، 37 متن نمایشی را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بودند. هیئت بازخوانی(سعیدنوریان، رئوف موسوی وسلیم رحیمی)متون  نمایشی: «اژدها چهرک»(حسن باستانی)، «سلاخ»(محمدمهدوی و رضا بهشتی)، «اووچو»(کریم عظیمی ججین)، «بیستون در اندوه»(پریسا مهجور)، «سه خواهران» (جعفرنوعخواه)، «اندوه بودن»(محمودمهدوی)، « نقل  زنان سنگی»(پریسا مهجور)، «بی پناه»(بهبود محمدزاده )، «قلب مادر»(ناصرسام سلیمانی)، «رامشگران»(سلیم معزی)، «دلیل آخر» (علیرضا حنیفی)، «شهرسوخته»(عدالت فرزانه)، «سیاه مثل سرمه»(مجید رستمی )، «بزن کنار»(مجیدواحدیزاده)، «گذروگذر»(احمدمسرت)، «به گزین» (بابک خاتمی)، «بیزیم اولکده گورملی لر »(لیلی سلمانی)، «خوش گون»(فرید رهبر)، « خالباز»(حامددانشور)، «نوای غریب ساز شکسته»( اکبر محمدی) و «مترو»(کاظم جهانگیزاده) را برای حضور در این رویداد مهم، مورد پذیرش قرار دادند و با تصویب هیئت بازبینی(رئوف موسوی، محمد فردین، توفیق کسرایی و صمد واحدیزاده) نمایش های«اژدهـــــا چهرک» به کارگردانی مجیدواحدیزاده، «مسلخ» به کارگردانی توحیـــد معصومی، «اووچو» به کارگردانی کریم عظیمی ججین، « رامشگران » به کارگردانی سلیم معزی، «دلیل آخر» به کارگردانی جاوید رخشانی، «بیستون در اندوه» به کارگردانی عزیزالله سرانجامی، «خوش گون» به کارگردانی فرید رهبر  و «بزن کنار» به کارگردانی مجید واحدیزاده  از اردبیل، « شهر سوخته» به کارگردانی  عدالت فرزانه از خلخال، «سه خواهران»  به کارگردانی غریب منوچهری از پارس آباد، « قلب مادر» به کارگردانی ناصر سام سلیمانی، «گذر و گذر» به کارگردانی احمد مسرت از بیله سوار برای اجرا در بخش های مسابقه، میهمان و خیابانی در روزهای بیست وچهارم تا بیست و ششم شهریورماه 83 انتخاب شدند. این نمایش ها در تالار بیضای اردبیلی، تالار شمس عطار اردبیلی و محوطه بیرونی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل با قضاوت و داوری حمیدسمندریان،  خسرو حکیم رابط و ناصر جعفری  به روی صحنه رفتند.

در آیین اختتامیه جشنواره هم براساس آرای هیئت داوران دوازدهمین جشنواره تئاتر استانی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی استان اردبیل، در بخش خیابانی؛ طاهر جهانگیری بخاطر بازی در نمایش«خوش گون» دیپلم افتخار گرفت و اکبر صادقی بازیگر نمایش «گذر و گذر» از بیله سوار دوم شد. در همین بخش، نمایش های «خوش گون» و «گذر وگذر» به عنوان نمایش های منتخب به مرکزهنرهای نمایشی معرفی شدند.

در بخش صحنه ای، خسرو حیدری (طراح آفیش و بروروشور نمایش«مسلخ »)، مجیدواحدیزاده(طراح  صحنه نمایش« اژدها چهرک» ) وگروه موسیقی نمایش«اوچوو » به عنوان بهترین های آفیش و بروشور   طراحی لباس و موسیقی مورد تقدیر قرار گرفتند وجوایز این بخش ها را به خود اختصاص دادند.

در بخش بازیگری مرد، مجید واحدیزاده برای بازی در نمایش«اژدها چهرک»دیپلم افتخار گرفت و حسن سعیدی بازیگر نمایش«شهرسوخته» از خلخال دوم شد. هیدت داوران کسی را حائز دریافت جایزه دوم بازیگری مرد معرفی نکرد.

شراره هژبری و صبا مهری بازیگران نمایش«اژدها چهرک» مشترکا" دیپلم افتخار بهترین بازیگری  زن را به خود اختصاص دادند و مریم سلجوقی برای بازی در نمایش «اووچو» و رویانظری برای بازی در نمایش« شهر سوخته » دوم و سوم شدند. آیدا نظری بازیگر خردسال نمایش «شهرسوخته» هم مورد تقدیر ویژه هیئت داوران قرار گرفت.

حسن باستانی برای نگارش« اژدها چهرک»، کریم عظیمی ججین برای نگارش نمایش« اووچو» و عدالت فرزانه برای نگارش نمایش« شهر سوخته» به عنوان برترین نویسندگان جشنواره شناخته شدند و جوایز رتبه های اول تا سوم این بخش را کسب کردند.

در بخش کارگردانی هم با انتخاب هیئت داوران، مجیدواحدیزاده برای کارگردانی نمایش«اژدها چهرک» دیپلم افتخار گرفت و اول شد و کریم عظیمی ججین هم برای کارگردانی نمایش«اووچو»، جایزه رتبه سوم کارگردانی را به خود اختصاص داد. هیئت داوران برای دریافت جایزه رتبه دوم ، انتخابی نداشت.

حمیدسمندریان، خسرو حکیم رابط و ناصر جعفری، دو نمایش«اژدها چهرک» و «اووچو» را برای حضور در جشنواره تئاتر منطقه ای کشور معرفی کردند. این دو نمایش به همراه نمایش های برتر جشنواره های تئاتر استان های لرستان، گلستان، خراسان شمالی و قزوین در روزهای بیست و ششم تا بیست و نهم آبانماه 83  در­تالار فخرالدین اسعد گرگانی به نمایش در آمدند و نمایش « اژدها چهرک » در این جشنواره به عنوان بهترین نمایش انتخاب و در جشنواره بین المللی تئاتر فجر به نمایش درآمد. در بخش خیابانی جشنواره بین المللی تئاتر فجرهم ، نمایش «خوش گون» به کارگردانی فرید رهبر در محوطه تئاتر شهر تهران برای شهروندان تهرانی و شرکت کنندگان در این جشنواره به اجرا درآمد.

سعیدنوریان/ شهریورماه 96

منبع: کتاب«جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای»نوشته سعید نوریان، انتشارت محقق اردبیلی، سال 1395




نظرات کاربران