در حال بارگذاری ...
نگاهی گذرا به جشنواره های تئاتر استانی اردبیل

جشنواره سیزدهم و توجه به اجراهای عمومی

سیزدهمین جشنواره تئاتر استانی با تغییر در شکل اجرایی و توجه ویژه به اجراهای عمومی نمایش های متقاضی قبل از برگزاری جشنواره، روزهای دوازدهم تا پانزدهم آذرماه ۸۴ در تالارهای اندیشه و شمس عطار اردبیلی برگزار شد. ب

به گزارش تئاتراردبیل، سیزدهمین جشنواره تئاتر استانی با تغییر در شکل اجرایی و توجه ویژه به اجراهای عمومی نمایش های متقاضی قبل از برگزاری جشنواره، روزهای دوازدهم تا پانزدهم آذرماه 84 در تالارهای اندیشه و شمس عطار اردبیلی برگزار شد. بر اساس آیین نامه جدید اجرایی جشنواره های تئاتر استانی که توسط مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی تدوین و برای اجرا به ادارات کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان ارسال شد بود،  بعد از انجام فراخوان عمومی،  از میان  28 متن  نمایشی متقاضی حضور در جشنواره، متون  نمایشی«خون بوغاج» (جعفرنوعخواه)، «عروسی خون»(اکبرمحمدی)، «پل»(محمد رحمانیان)، «آقای رییس جمهور»(هلن خانزاده) از پارس آباد، «داربست» (عدالت فرزانه) و «کنفرانس»(عبدالرضا عسگری)از خلخال، «روایتی دیگر»(علی فرحناک)از نیر، «نیایش باران»(محمدشاد خاطر)از امامرود خلخال، « خشم و هیاهو»(مهرداد رایانی مخصوص)از گرمی، «چیخان قان داماردا قالماز»(افشین آقازاده)از بیله سوار و «شهربانو»(هومن میرمعنوی)، «صلح صلح تا پیروزی»( طاهر جهانگیری)، «بی سرزمین تر از باد»(حسن باستانی)، «شعبده وطلسم» (علی دانش)، «گریه خنده »(توحید معصومی)، «دخمه»(رضا بهشتی)، «دهانی پر ازکلاغ»(داورفرمانی)، «فیــــروزه»(بهزاد فراهانی)، «ت آتر یک ق آتر» (مجیدواحــــدیزاده)، «درزمان های قدیم»( ابراهیم نیرمند)، «یولچیلار»(صمد واحدیزاده)، «به من دروغ بگــو»(نصرالله قادری)« چمدان های خاکستری»(علیرضا حنیفی)، «پارک نبش خیابان»(افروز فروزند)، «آوای جرس»(سیدرزاق صفوی)، «قارداشلار»(فرید رهبر)، «آخرین نسل برتر»(کریم عظیمی ججین) از اردبیل  مورد تصویب  هیئت بازخوانی (غفورملکی، سیدرضی محمودی و رئوف موسوی) قرار گرفت. هیئت بازبینی(اکبرمنصوری، رئوف موسوی، محمد فردین و محمد تقی اسماعیلی) هم در نهایت و پس از ارزیابی و بازبینی آثار منتخب، با اجرای پنج نمایش«بی سرزمین تر از باد»به کارگردانی  مجید واحدیزاده، «شعبده و طلسم»(به کارگردانی علی دانش)، «فیروزه» به کارگردانی جاوید رخشانی و«دخمه» به کارگردانی توحید معصومی از اردبیل و «لطفا" قلم ها روی میز» به کارگردانی عدالت فرزانه  از خلخال در زمان برگزاری جشنواره موافقت کرد.

در آیین اختتامیه جشنواره هم که در تالار شمس عطار اردبیلی و با حضور هنرمندان و گروههای نمایشی استان برگزار شد، هیئت داوران جشنواره(سیدرضی محمودی وغفورملکی از اردبیل و حجت علیخانی از تهران) که براساس سیاست های جدید مرکزهنرهای نمایشی کشور ترکیبی از هنرمندان اردبیلی وکارشناس تئاتر از تهران بود، سه نمایش­«بی­سرزمین ترازباد»، «دخمه»، و«فیروزه» هرسه از اردبیل را به عنوان برگزیدگان این جشنواره به دبیرخانه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجرمعرفی کرد.

در ادامه این مراسم و بر اساس آرای هیئت داوران، رحمان مجرد برای طراحی آفیش و بروشور نمایش«دخمه»، امین رسولی برای موسیقی نمایش« دخمه»، رحمان پرواسی برای چهره پردازی نمایش«بی سرزمین تر از باد» وکیوان باقلاچی برای طراحی صحنه نمایش«بی سرزمین تر از باد» به عنوان بهترین های بخش های آفیش و بروشور، موسیقی، چهره پردازی و طراحی صحنه معرفی شدند. ژیلا شاهی برای بازی در نمایش«بی سرزمین تر از باد»،  دیپلم افتخار گرفت و افسون بیگ میرزایی و شراره  هژبری برای بازی در نمایش های«فیروزه» و «شعبده و طلسم» بطور مشترک دوم شدند. پروین شایگان بازیگر نمایش«دخمه» هم رتبه سوم را به خود اختصاص داد. در بخش بازیگری مرد با تقدیر ازمجید واحدیزاده برای بازی در  نمایش«بی سرزمین تر از باد»، هیئت داوران  بدون اولویت از حسن رشیدی برای بازی در نمایش«دخمه»، علیرضا نادری وکاظم صاحب برای بازی در نمایش «بی سرزمین تر از باد» و بهرام پوردنیا برای بازی در نمایش «فیروزه» با اهدای لوح تقدیر و هدیای نقدی قدردانی و تجلیل کرد.

در بخش متون نمایشی،  لوح تقدیر و هدیه نقدی هیئت داوران به عدالت فرزانه برای نگارش«لطفا" قلم ها روی میز» و رضا بهشتی برای نگارش نمایش«دخمه»اعطاشد. مجید واحدیزاده با دریافت دیپلم افتخار برای کارگردانی نمایش«بی سرزمین تر از باد» به عنوان بهترین کارگردان معرفی شد و توحید معصومی هم برای کارگردانی نمایش«دخمه» در جایگاه دوم قرار گرفت. جاوید رخشانی کارگردان نمایش «فیروزه» هم به عنوان کارگردان سوم جشنواره انتخاب و معرفی شد. نمایش های برگزیده جشنواره ی تئاتر استانی اردبیل، در بیست و یکمین روز از آذرماه همین سال مورد بازبینی گروه بازبینی آثار منتخب جشنواره های استانی بیست و چهارمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر به سرپرستی محمد حیدری قرار گرفتند.

سعیدنوریان/ شهریورماه 96

منبع: کتاب«جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای»نوشته سعید نوریان، انتشارت محقق اردبیلی، سال 1395




نظرات کاربران